New York Times: Αμφιβολίες για το ελληνικό Λιμενικό και το ναυάγιο στην Πύλο

http://radiosamos.gr/sites/default/files/2023-06/%CE%BD%CE%B1%CF%85.jpg

Για αντιφάσεις στον απολογισμό του Λιμενικού Σώματος κάνει λόγο δημοσίευμα των New York Times, με αφορμή το ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου, καθώς δημιουργήθηκαν νέες αμφιβολίες για το πώς οι Έλληνες χειρίστηκαν μια από τις χειρότερες θαλάσσιες καταστροφές στην ιστορία της χώρας.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η εφημερίδα, λίγο μετά τη βύθιση ενός ξεχαρβαλωμένου αλιευτικού σκάφους που μετέφερε εκατοντάδες μετανάστες την περασμένη εβδομάδα, οι Έλληνες αξιωματούχοι εξήγησαν ότι δεν είχαν παρέμβει επειδή οι διακινινητές δεν ήθελαν.

Η παρέμβαση θα ήταν επίσης επικίνδυνη, είπε ο εκπρόσωπος του Λιμενικού Σώματος Νίκος Αλεξίου, δεδομένου ότι το πλοίο ήταν υπερπλήρες και γεμάτο με μετανάστες που είχαν σκοπό να φτάσουν στην Ιταλία.

Η προσπάθεια «να σταματήσει βίαια την πορεία του» χωρίς τη συνεργασία του πληρώματος ή των επιβατών θα μπορούσε να προκαλέσει «θαλάσσιο ατύχημα», είπε ο κ. Αλεξίου. Πρόσθεσε ότι παρόλο που το πλοίο βρισκόταν στην επικράτεια έρευνας και διάσωσης της Ελλάδας, «δεν μπορείς να επέμβεις στα διεθνή ύδατα εναντίον ενός σκάφους που δεν εμπλέκεται σε λαθρεμπόριο ή κάποιο άλλο έγκλημα»

Ο κ. Αλεξίου προφανώς εννοούσε λαθρεμπόριο ναρκωτικών ή όπλων και όχι ανθρώπων. Αλλά στον απόηχο του πιο θανατηφόρου ναυαγίου στην Ελλάδα της δεκαετίας, με πιθανώς περισσότερους από 700 άντρες, γυναίκες και παιδιά από τη Συρία, το Πακιστάν και την Αίγυπτο να έχουν πνιγεί, η απόφαση να μην παρέμβει εγείρει ανησυχίες για μια ευθυγράμμιση συμφερόντων μεταξύ των διακινητών που πληρώθηκαν για να φτάσουν στην Ιταλία και των ελληνικών αρχών που προτιμούσαν οι μετανάστες να είναι πρόβλημα της Ιταλίας και που οδήγησε σε μια καταστροφή που μπορούσε να αποφευχθεί.

«Εάν η Ελληνική Ακτοφυλακή αναγνώριζε ότι το σκάφος βρίσκεται σε κίνδυνο, και αυτή είναι μια αντικειμενική εκτίμηση, θα έπρεπε να είχε προσπαθήσει να τους σώσει ό,τι κι αν γινόταν», δήλωσε στους NYT, η Μαρκέλλα Ιό Παπαδούλη, δικηγόρος ειδικευμένη στο ναυτικό δίκαιο και τα ανθρώπινα δικαιώματα στο Κέντρο AIRE. Η ίδια είπε ότι δεν χρειαζόταν κλήση SOS, όπως επέμεναν οι Έλληνες.

«Ανεξάρτητα από το τι ήθελαν οι λαθρέμποροι», ή πού ήλπιζαν να πάνε οι μετανάστες, είπε, «έχετε υποχρέωση να διασώσετε» όταν ένα πλοίο βρίσκεται σε σοβαρό κίνδυνο. «Η διαπραγμάτευση με τους λαθρέμπορους είναι σαν τη διαπραγμάτευση με αεροπειρατές».

Τη Δευτέρα, οι ελληνικές αρχές βρέθηκαν υπό πίεση καθώς εμφανίστηκαν νέες κατηγορίες για αμέλεια και οι καταθέσεις επιζώντων άρχισαν να διαρρέουν, οι οποίες περιγράφουν έναν ανίκανο καπετάνιο, πρόβλημα στον κινητήρα και ακόμη και ότι η Ελληνική Ακτοφυλακή προκάλεσε κατά λάθος το ναυάγιο.

Μάλιστα, το Λιμενικό Σώμα αμφισβήτησε ένα ρεπορτάζ του BBC που αποδεικνύει ότι το αλιευτικό δεν κινήθηκε για επτά ώρες την Τρίτη. Η Ελληνική Ακτοφυλακή αντέτεινε τη Δευτέρα ότι το σκάφος είχε διανύσει 30 ναυτικά μίλια από τον εντοπισμό του το πρωί της Τρίτης μέχρι να βυθιστεί.

Δημοσίευση
Τετ, 21/06/2023